Asiakaskokemukset

Finavian Mitsubishi Outlander PHEV opastaa lentokoneita lentoasemalla

Keltaiseksi maalattu Mitsubishi Outlander PHEV Intense+ on huomiota herättävä näky asematasolla. Musta ralliruutu ja helmojen heijastinnauhat tekevät autosta viimeistellyn kokonaisuuden.

Finaviassa työauton pääasiallinen tarkoitus on saattaa lentokoneet oikeille lastauspaikoille sekä osallistua liikenteen valvontaan kentällä.

Lentokoneita ohjaava merkinantaja Timo Kilpi Finaviasta kertoo Finavian kokemuksista:

Olen oikein tyytyväinen valintaamme ja kiinnostunut auton kehittämisestä vieläkin paremmaksi työkaluksi.

Autot ovat käytössämme 24/7, joten arvostamme luotettavuutta sekä huippuluokan teknisiä ominaisuuksia. Deltan asiantunteva ja hyvä palvelu teknisissä kysymyksissä auttoi suuresti varustelun aikana syntyneisiin kysymyksiin.

Valintaan vaikuttivat lisäksi Outlander PHEV:n hiljaisuus, joka on työssämme erittäin tärkeää. Kaikki kolme ilmailuradiota ovat päällä yhtä aikaa, ja kuljettajan on kuultava, jos radiosta tulee häntä koskevaa tietoa. Myös neliveto on ehdoton päästäksemme vaivatta sinne, missä työt odottavat.

Hyvä näkyvyys autosta auttaa kuljettajiamme havaitsemaan ympärillämme liikkuvat ilma-alukset sekä mahdolliset irtoesineet, kuten roskat, jotka on helppo poimia pois tieltä nousematta autosta – maavara on tähän juuri sopiva.

Halusimme välttää ongelmat turbo-moottoreiden kanssa, sillä merkinantajien autoilla kiihdytetään toisinaan ’kylmällä’ moottorilla ’huippunopeuteen’. Matkat ovat lyhyitä ja auto voidaan joutua sammuttamaan nopeasti.

Auton päivystäessä asematasolla on mahtavaa, että lämmitys ja jäähdytys toimivat ilman tyhjäkäyntiä. Pääasiassa auto odottaa tehtäviään jatkuvassa valmiudessa. Sähkömoottorin väännön vuoksi Outlander PHEV ajaa asiansa oikein hyvin nopean kiihtyvyytensä ansiosta.

Mitsubishi Outlander PHEV:n plussat:

  • Hyvä varustelu
  • Hybriditoiminnot eivät vaadi erillisiä toimenpiteitä käytössä
  • Ohjaus on kevyt mutta tunnokas
  • Hyvä ajettavuus
  • Sähkö- ja polttomoottori toimivat hyvin yhdessä, tehon ulostuonti on hämmästyttävän tasainen
  • Hallintalaitteet ovat selkeät ja helposti käsillä
  • Keskikulutus 1,5 l/100 km, ajoa noin 100 km/vuorokausi, joten polttoaineen kulutus on vähäinen
  • Näkyvyys on hyvä ja kulmat helppo hahmottaa
  • Yleinen laatuvaikutelma on hyvä
  • Ihanan hiljainen ja pehmeä ajettava
  • Nopeudenrajoitin on loistava

Kehitettäviäkin asioita on tullut vastaan. Radion ja navigaattorin paneeli on hieman epäselvä käyttää, radiossa saisi olla myös oikeat nappulat aseman vaihtoja varten. Työkäytössä kosketusnäyttö saattaa kärsiä liikaa.

Auton lataaminen seinästä on hitaanpuoleista. Tähän toivoisimme kehitystä, koska emme ehdi työkäytössä saamaan seinälatauksella akkua täyteen. MMCS ei myöskään osaa himmentää peruutuskameran näyttöä tarvittaessa.

Itse autosta ja ajettavuudesta emme anna miinuksia, vain muutamat pikkuasiat haittaavat laatuvaikutelmaa. Pääsääntöisessä kodin ja työn välisessä ajossahan (tai työmatka-ajossa) auton pystyy lataamaan aina, mutta täällä auto ei lepää koskaan, joten latauksen nopeus on ensiarvoisen tärkeää.

Mitsubishi Outlander PHEV:n lisävarusteet lentokenttäkäytössä:

  • MR6-tunnukset
  • Hälytysvilkut & Follow me – paneeli
  • Valorauta sekä tehokkaat lisävalot Kolme ilmailuradiota
  • Transponderi maa- ja ilmatutkaa varten
  • Asennettu akkuvahti ja moottorilämmitin sekä lämmitysjohdon indikaattorivalo sisälle.
  • Moottorilämmittimen pistoke on siirretty keulasta auton latauspistokkeen viereen
  • Virran ulosotto pistokkeita lisätty
  • Marshaller työ välineille omat telineet
  • Läppäri jossa mm. maatutka näyttö
  • Nopeustutka
  • Sammutin

Tutustu Mitsubishi PHEV-mallistoon »

Haastateltava Timo Kilpi, Marshaller, Finavia Oyj