Uusi Mazda2 on nyt paljastettu

  • Uutuus tarjoaa asiakkaille Premium luokasta tuttuja ominaisuuksia, tyyliä ja teknologiaa
  • Mazda lanseeraa erittäin taloudellisen 1,5-litraisen SKYACTIV-D -moottorin yhdessä Mazda2:n kanssa.
  • Uusi Mazda2 pitää sisällään täyden valikoiman SKYACTIV-Teknologioita
  • Saatavilla edistyneellä MZD Connect BluetootTM -järjestelmällä johon kuuluu 7″ -kosketusnäyttö

Uuden, pienemmän perheautoluokan mallin tuotanto Japanin markkinoille on alkanut Hofun tehtaalla, joka sijaitsee Hiroshimasta kaakkoon. Suunnitellessamme uutuutta kyseenalaistimme kaikki tavanomaiset ajattelumallit koska halusimme luoda maailman parhaan kompaktin auton. Neljännessä Mazdan SKYACTIV-sukupolven tuotteessa käytetään isommista malleista tuttuja teknologioita, ja sen muotoilu jatkaa palkittua KODO – Soul of Motion linjaa.

Uuden 1.5 SKYACTIV-D puhdasdieselmoottorin lisäksi markkinoille tulee 1.5 SKYACTIV-G bensiinimoottorin joka on saatavana kahtena tehoversiona. SKYACTIV kori- ja alustarakenteiden ansiosta auto on hyvin kevyt, mutta huipputurvallinen. Kevyt ja vahva korirakenne luovat perustan erinomaiselle ajettavuudelle. Mazda on johdonmukaisesti noudattanut grammastrategiaa jolla autoja pyritään jatkuvasti keventämään. Keveyden ja uusien moottorien ansiosta kaikki SKYACTIV-sukupolven mallit tarjoavat poikkeuksellisen yhdistelmän pientä polttoaineen kulutusta ja erinomaista suorituskykyä.

Uuden Mazda2:n bensiiniversioon on saatavilla myös 6-vaihteinen SKYACTI-Drive automaattivaihteisto jonka etuja ovat sulava liikkelleähtö ja sekä täsmälliset ja nopeat vaihdot. Vaihteistossa yhdistyy 3. eri vaihteistotyypin edut; perinteisen automaatin sulavuus, kaksoiskytkinvaihteiston nopeus ja täsmällisyys sekä CVT-vaihteiston taloudellisuus.

MZD Connect – Tavanomaista monipuolisempi BluetoothTM -järjestelmä

MZD Connect Bluetooth -järjestelmä tarjoaa premium luokasta totuttuja ominaisuuksia. Järjestelmän avulla voit yhdistää älypuhelimesi osaksi autoa jonka jälkeen voit turvallisesti jättää puhelimen taskuusi. Voit käyttää puhelimen toimintoja äänikomennoilla, HMI -commanderilla tai kosketusnäytön kautta helposti ja turvallisesti.

Lisäksi uusi Mazda2 tarjoaa luokassaan johtavan valikoiman ennakoivan turvallisuuden järjestelmiä. i-ACTIVESENSE turvateknologiat havainnoivat tapahtumia auton edessä, takana ja jopa sivulla ja varoittavat kuljettajaa mahdollisista vaaratilanteista.

1.5 SKYACTIV-D

2014 maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä Mazda Hazumi -konseptin kanssa esitellyllä 1.5 SKYACTIV-D -moottorilla on paljon yhteistä palkitun sisaruksensa, Mazda CX-5-, Mazda6- ja Mazda3-malleista tutun 2.2 SKYACTIV-D:n, kanssa. 1.5 SKYACTIV-D -voimanlähteen kehitystyössä tavoiteltiin ihanteellista palamista erittäin matalan puristussuhteen avulla. Tämän tuloksena moottori on kierrosherkkä ja toimii dieselille tavanomaista laajemmalla kierrosalueella. Moottori tarjoaa dynaamista suorituskykyä tyhjäkäynniltä punaviivalle saakka.

SKYACTIV-moottoriperheen tulokkaan uusia innovaatiota ovat laajennettu homogeeninen paloalue, entistä pienempi mekaaninen vastus ja uusi eristystekniikka, joka torjuu pienempään moottoriin yleensä liittyvää jäähdytyshävikkiä. Moottori on poikkeuksellisen taloudellinen ja puhdas, ja se noudattaa Euro 6 -päästönormia ilman kallista pakokaasujen SCR jälkikäsittelyä, eli siinä ei tarvita erillistä AdBlueTM -lisäainetta.

1.5 SKYACTIV-D -moottorin lisäksi täysin uusi Mazda2 sisältää täyden valikoiman SKYACTIV-tekniikoita, kuten erittäin tehokkaan 6-vaihteisen SKYACTIV-Drive-automaattivaihteiston tai käsivalintaisen SKYACTIV-MT-vaihteiston. Se käyttää lisäksi polttoainetta säästävää i-stop-sammutusautomatiikkaa ja jarrutusenergian i-ELOOP-talteenottojärjestelmää. Mazda odottaa, että uusi puhdas dieselkäyttöinen malli saavuttaa parhaat taloudellisuuslukemat kaikista polttomoottorilla käyvistä autoista Japanissa*. 1.5 SKYACTIV-D:n odotetaan olevan suosittu vaihtoehto myös Euroopassa.

Tuleva Mazda2 seuraa nykyisten SKYACTIV-Mazdojen jalanjäljissä ja tarjoaa loistavaa taloudellisuutta ja Mazdalle ominaista ajamisen hauskuutta.

* Japanin tiukan JC08-testisyklin mukaan, pois lukien hybridit ja mikroautot

1.5 SKYACTIV-D: Mitä uutta

Edistyksellinen palamistilan ohjaustekniikka ja solenoidiruiskuttimet torjuvat jäähdytyshävikkiä.
Korkea- ja matalapaineinen pakokaasujen kierrätys, joka laajentaa homogeenistä palamisaluetta, parantaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Jäähdytysnesteen ohjausventtiilit ja vesivaipan väliholkit parantavat palamistehokkuutta ja vähentävät mekaanista vastusta.
Muuttuvageometrinen turboahdin kiertoanturilla tarjoaa runsaasti ahtopainetta moottorin koko käyntinopeusalueella.
Imusarjaan integroitu välijäähdytin parantaa kiihtyvyyttä ja turboahtimen tehokkuutta.

1.5 SKYACTIV-D: Tärkeimmät tekniset tiedot (Mazdan omia mittauksia)

Moottorityyppi: Neljä sylinteriä, DOHC, 16 venttiiliä, suoraruiskutusdiesel
Iskutilavuus: 1 497cm3
Sylinterin halkaisija x iskun pituus: 76,0 mm x 82,5 mm
Puristussuhde: 14,8:1
Suurin teho (netto): 77 kW / 105 hv / 4 000 r/min
Suurin vääntömomentti (netto): 250 Nm / 1 500-2 500 r/min

Lähde mazda.fi