Talvirenkaat - Talviliikenteen kuuma(kumi)peruna

Nastarengas on kitkarengasta turvallisempi valinta, koska se soveltuu paremmin kaikkiin keleihin. Ajomukavuutta arvostavan, kokeneen ja fiksun kuljettajan alla kitkat kestävät kuitenkin vertailun.

Vaikka ajoturvallisuuteen vaikuttaa eniten kuljettaja itse – ennakoimalla, sopeuttamalla ja ottamalla toiset huomioon – ei rengasvalinnan merkitystä voi vähätellä. Renkaat ovat olleet riskitekijänä 15 prosentissa henkilö- tai pakettiauton aiheuttamista kuolonkolareista 2000-luvulla.

70 prosenttia suomalaisista valitsee talvirenkaikseen nastat. Paineita tämän osuuden pienentämiseen luovat tiepintojen kuluminen sekä terveyshaittoja aiheuttavat pienhiukkaset, joita nastarenkaat irrottavat ajoradan päällysteestä. Esimerkiksi Helsingin kaupunki harkitsee nastarenkaiden käytön rajoittamista juuri tästä syystä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että kitkarenkaiden osuuden kasvu lisäisi talvirengaskauden henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia muutamia prosentteja. VTT:n tutkimuksen mukaan kuitenkin jopa 17 prosenttia kitkarenkaiden käyttäjistä ajaa nk. keskieurooppalaisilla renkailla, jotka soveltuvat heikosti Suomen talviolosuhteisiin. Tällä on osoitettu olevan jopa suurempi turvallisuusmerkitys kuin sillä, onko alla nasta vai kitkarengas.

Autoilijoiden rengasvalintoja ohjaamalla liikenneturvallisuutta voitaisiin edistää. VTT esittikin, että esimerkiksi mahdollisesta nastarengasmaksusta vapautettaisiin vain pohjoismaisilla kitkarenkailla ajavat.

Talvirenkaiden jarrutusmatkat – Delta Auto

 

Kokemus ja tekniikka tasaavat eroja

Turvallisuuden kannalta olennaista on, että alla ovat hyväkuntoiset ja keliin sopivat kumit. Suomen olosuhteisiin rengasvalmistajat suosittelevat aloitteleville kuskeille nastarenkaita, sillä ne tasaavat kitkarenkaita paremmin kelivaihteluita. Myös ammattiautoilijalle, joka joutuu tien päälle kelissä kuin kelissä, nastarengas on suositeltava.

Nykyautojen monipuoliset turvalaitteet tasaavat eroja kuljettajien taidoissa ja keleissä. Jos autossasi on ajovakaudensäätö- ja luistonestojärjestelmät sekä ABS-jarrut, pärjännet talvella ilman nastarenkaitakin. ABS-jarrujen on todettu lyhentävän suhteessa enemmän kitka- kuin nastarenkaiden jarrutusmatkoja liukkaissa olosuhteissa. Ajonvakautusjärjestelmän (ESC) katsotaan puolestaan parantavan niin merkittävästi autojen hallittavuutta, että esim. Ruotsissa Trafikverket suosittelee kitkarenkaiden käyttöä ESC-ajoneuvoissa.

Kitkarengas vanhenee kauniimmin

TM tutki vuoden 2010 talvirengasvertailussaan myös kuluneiden talvirenkaiden ominaisuuksia. Kitkarenkaat olivat säilyttäneet pito-ominaisuutensa nastarenkaita paremmin sekä sileällä jäällä että lumipolanteella. Kitkarenkaan pito-ominaisuudet perustuvat lamellirakenteeseen, joka kuluessaankin voi tarjota jonkinlaista pitoa. Nastarenkaassa jääpito on suunniteltu toimimaan nastojen varassa, eikä kulutuspinta tai kumiseos pysty paikkaamaan nastojen puuttumista.

Suomen kesäliikenteessä näkee toisinaan vanhoja nastarenkaita, joista nastat on nypitty pois. Rengas on laillinen, mutta ajo-ominaisuuksiltaan se on jopa kulunutta kesärengasta huonompi. Talvirengasta ei voi ajaa turvallisesti loppuun edes kesäkeleillä.

Eri talvirenkaiden edut ja haitat

Nasta

  • Kovempi kulutuspinta parantaa myös sulan kelin ominaisuuksia
  • Tasaa hyvin kelien vaihteluita. Soveltuu siksi hyvin kaupunkiolosuhteisiin
  • Ylivoimainen kaikkein liukkaimmissa ja vaikeimmissa olosuhteissa
  • Aloittelevan kuljettaja valinta

Kitka

  • Joustavuutta asennusaikatauluun keväällä ja syksyllä
  • Hiljainen
  • Erinomainen lumella – jopa nastarengasta parempi. Pahoja paikkoja ovat esimerkiksi liukkaaksi kiillottuneet risteysalueet
  • Mitä karkeampi ja kylmempi tienpinta, sitä parempi pito. Lämmin keli kuluttaa rengasta nopeasti
  • Rakenteella ja materiaaleilla maksimoitu jää- ja lumipito heikentää väistämättä asfalttiominaisuuksia

Tilaa uudet talvirenkaat Delta Kaupasta »

Varaa aika renkaanvaihtoon »

 


Lähteet: Nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutukset. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 4 / 2012. www.rengaskierratys.com / www.rengasvalmistajat.fi / www.nokianrenkaat.fi / www.continental.fi / www.euromaster.fi / www.vianor.fi
Artikkeli julkaistu Deltan James-lehdessä 2/2012. Teksti Terhi Rauhala, kuvat Tommi Tuomi.