Nainen ratissa on riski

Mutta vain miehen itsetunnolle

Eläköön se pieni ero! Tutkimusten perusteella naiset ajavat paremmin eli noudattavat tarkemmin liikennesääntöjä ja aiheuttavat vähemmän onnettomuuksia.

Miehiltä löytyy enemmän ”hyviä selityksiä” tehtyihin virheisiin.

Varovaisuus näkyy malttina, ja se jos mikä on valttia baanalla – naisautoilijan ei tarvitse todistella osaamistaan. Ilmiö on havaittavissa jo varhaisessa vaiheessa.

-Kyllä se näkyy. Suurpiirteisyys iskee nopeammin miehiin, naisilla säntillisyys säilyy paremmin. Rämäpäitä löytyy enemmän miesten joukosta, Timo Huhtakangas selvittää.

Huhtakangas perehdyttää nuoria kuljettajiksi Kemin Keskus-Autokoulussa, kalustonaan muun muassa Kia Venga.

Kouliintunut ajo-opettaja on huomannut työssään, että tulevat naiskuljettajat ottavat muut paremmin huomioon liikenteessä.

Jos hieman kärjistää, niin naiset suhtautuvat opetukseen nöyremmin, eivätkä he kuvittele itsestään liikoja. Miehiltä löytyy enemmän ”hyviä selityksiä” tehtyihin virheisiin.

Valmiuksissa on kuitenkin eroa. Huhtakankaan mukaan kyse on lähinnä kodin virikeympäristöstä ja harrastuneisuudesta, ei niinkään sukupuolesta.

Edelleenkin pojat ovat luontaisesti kiinnostuneempia moottorilaitteista kuin tytöt. Jos maatilan lapsella on kotipihalla traktori, mönkijä ja mopo, ja turvesuolla on oltu kesätöissä kymmenvuotiaasta asti, auton käsittelyssä ei juuri ole suurempia ongelmia. Tietenkin liikennesäännöt pitää opetella erikseen.

Tarkka kuski

Stereotyyppinen naiskuski vastaa Samuli Edelmannin Karavaanari-hitin matkailuvaunuilun herättämää mielikuvaa ”teiden tukosta”. Mustamaalaus on kateellisten panettelua, joka kukkii etenkin netin keskustelupalstoilla.

Totuus on nimittäin päinvastainen. Esimerkiksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan naiskuljettaja on tilastollisesti miestä huolellisempi ja sen myötä turvallisempi autoilija.

Vakavissa liikenneonnettomuuksissa ratissa on lähes poikkeuksetta mies, monesti vasta kortin saanut kuumakalle, joka ampuu peltiohjuksensa pöpelikköön tavoitellessaan kimiräikkösmäistä suoritusta. Tapauksiin liittyy ikävän usein lössi kavereita yllyttämässä sekä pullosta korkattu rohkaisu.

Känniääliöinti samoin kuin kohtuuton riskinotto sen sijaan ovat naiskuljettajille harvinaisia käyttäytymistapoja.

Statistiikan valossa jokaista maistissa törttöilevää naista kohden löytyy kymmenen miesrattijuoppoa. Kerroin on vielä karumpi naisten hyväksi ylinopeudella täräytetyissä mälleissä: vain kahdeksan prosenttia on naisten aiheuttamia.

Vastaavasti kuolonkolareissa turvavyön käytön laiminlyö yli viisinkertainen määrä miehiä naisiin nähden.

Huominen vaikuttaakin valoisammalta liikenneturvallisuutta ajatellen. Huhtakankaan mukaan liikenne tasa-arvoistuu vauhdilla – nykyään joka toista autoa kuljettaa nainen.

Sama tilanne näyttää leviävän myös moottoripyöräilyyn. Kursseilla käy yhä enemmän naisia.

Tarve ja tyyli ratkaisevat autovalinnassa

”Luotettava ja laadukas,” kiteyttää naisautoilijan tärkeimmät toiveet automyyjä Raimo Lavikainen Delta Auto Herttoniemestä.

Ympäristöystävällisyys, turvallisuus, pieni kulutus ja toimiva huolto ovat myös listan kärjessä naisen valitessa autoa itselleen, selvittää Raimo Lavikainen. Samoihin kriteereihin voi päätyä myös vaikkapa työsuhdeautoa etsivä mies. Pientä eroa miesasiakkaisiin löytyy sen sijaan viimeistelyssä.

Värimaailma on miehiä rohkeampi. Trendivärien lisäksi perinteinen punainen vetoaa. Myymälässä Lavikainen kuulee vaatimukset ja palautteen suoraan asiakkaalta. Tuotteen lisäksi puitteiden on oltava kunnossa. Valikoimasta ja liikkeen siisteydestä saa kehuja, samoin kokonaisvaltaisesta palvelusta, kun asiakas perehdytetään auton ominaisuuksiin.

Delta Auton mallisto kattaa monenlaiset tarpeet. Yksi haluaa työjuhdan, johon perhekin mahtuu, toinen näppärän kauppakassin kolmannen hakiessa moni-käyttöisyyttä maastomaustein. Oleellista on, että muotoilu miellyttää silmää.

-Autossa pitää olla tyyliä! Kysyttyjä malleja löytyy alkaen pienemmästä Kia Picantosta Kia Rioon, joka on noussut suosikiksi myös naistenlehdissä. Toki naiset ostavat myös isoja autoja, kuten citymaasturi Kia Sportage.

Lavikainen tähdentääkin naisten avainasemaa asiakkaina.

-He ovat päätöksentekijöitä paitsi kodeissa, myös monissa yrityksissä.

Artikkeli julkaistu James-lehdessä nro 2/2012. Teksti Matti Komulainen. Kuva Anssi Keränen.