Uudistunut Mitsubishi Pajero

Jussi Hallin blogissa pääset tutustumaan uusiin automalleihin ja erikoisiin autoihin. Koeajoissa autot joutuvat tuttuihin – tai yllätyksellisiin ympäristöihin ja niiden todellinen luonne kaivetaan esiin pinnan alta. Jussi blogaa autoista kuukausittain, joten kannattaa laittaa osoite muistiin!
Autot on järjestetty yhteistyössä Delta Auton kanssa.

LUOTTOPAKKI JAPANISTA

Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D Instyle Navi AT

Kun silmä kohtaa uudistuneen Mitsubishi Pajeron parkkipaikan perällä, kiinnittyy katse ikkunoihin. Tämä auto on akvaario. Angloamerikkalaisesta näkökulmasta Pajero kuuluu luokkaan “Full-size SUV”  ja näissä aikuisten mitoissa olevissa maastureissa kehitys on kulkenut kohti matalampaa ikkunalinjaa ja pienempää ilmanvastuskerrointa.

Mutta tämä ei päde Delta Auton Espoon toimipisteen edessä seisovaan Pajeroon. Se erottuu Niittykummun liikkeen autorivistöstä ja näyttää maastoautolta sanan perinteisessä merkityksessä. Kauniisti sanottuna muotoilu tekee kunniaa mallihistorialle, suoremmin sanat voisi asetella niin että ulkoinen uudistushalu on kohdistunut keulan muotoiluun. Käynti faceliftissa taisi kuitenkin kannattaa. Uusi kromisäleikkö, etupuskuri ja led-päiväajovalot antavat autolle avoimen, lähes joviaalin katseen.

Pajero etukulmasta

Pajero mäessä

Pajero etukulmasta

Kattolinja kohoaa taakkatelineillä liki kahden metrin korkeudelle, leveyttä on 187 senttiä ja pituutta 4,9 metriä. Tämä auto ei häpeä raamikasta olemustaan, suhteita ei ole häivytetty muovia taivuttamalla – lukuunottamatta takaovea. Perään kiinnitetty vararengas on koteloitu korinvärinseen muoviin siten, että lopputulos muistuttaa ylensyönyttä pythonia, jonka nielaiseman saaliseläimen ääriviivat paistavat vatsanpeitteen läpi.

Pajero koeajossa

Matka ulkoa tihkusateesta ohjaamon nahkapenkille on vaivaton astinlautojen ansiosta. Ovi sulkeutuu määrätietoisesti losahtaen, ilmassa leijuu uuden aasialaisen auton ja nahan tuoksu ja kuljettaja katsoo komentosillalta tutun näköiseen instrumenttiviidakkoon. Luottamus mekaanisiin asioihin jatkuu; ohjauspylväässä sijaitsevaan virtalukkoon työnnetään perinteinen hammastettu virta-avain, puolikierros myötäpäivään sytyttää merkkivaloviidakon analogisen mittariston keskelle ja toinen mokoma höräyttää dieselin tulille. On aika tarttua markkinoiden massiivisimpaan vaihdekeppiin – nahalla verhoiltuun, takkapuun kokoiseen vipuun ja viedä pykälä päälle.

Pajeron sisätilat

Pajeron vaihteisto

Heti liikkeellelähdön jälkeen käy ilmi, että Pajerossa on voimaa pellin alla. Ahdettu 3,2-litrainen rivinelonen saattaa kuulostaa tyhjäkäynnillä persoonattomalta mutta vääntöä riittää alarekisteristä asti. Vielä parempaa on tulossa Länsiväylän liittymässä: kaasupolkimen painaminen pohjaan synnyttää vipinää keittiöpuolella. Automaatti niiauttaa autoa, melutaso nousee reippaasti ja Pajero lähtee raviin. Kiihtyvyys ei ole urheiluautomainen mutta ylhäältä kuskinpukilta nautittuna vauhti maistuu yhä vauhdilta. Moottoritienopeuksissa korkea auto ei ole immuuni tuulelle ja ajourille. Mitsubishin ohjastaminen vaatii aktiivista osallistumista. Maantievoittoisessa seka-ajossa keskikulutusmittariin ilmestyy kymmenen litran heitteille sijoittuva lukema jos kuljettaja ei pidä taloudellisen ajon oppeja mielessään.

Pajeron voimansiirron osalta kuljettaja on kuningas – ja valintojen edessä. Normaaliolosuhteissa valittuna on joko takaveto tai nopea neliveto, jolloin veto jakautuu etu- ja taka-akselien välillä aina suhdelukuun 50/50 saakka. Vetotapaa voi vaihtaa aluevalitsimesta alle 100 kilometrin tuntinopeudessa jos tien päällä sääolosuhteet muuttuvat hankalaksi. Lumelle, jäälle ja soralle on tarjolla nopean nelivedon versio, jossa keskitasauspyörästö on lukittu ja maastoajoon hitaan nelivedon ohjelma. Jumittumista vastaan voi taistella käyttämällä takatasauspyörästön lukkoa keskikonsolin painikkeesta. Valittu vetotapa näkyy mittariston keskellä sijaitsevasta retrohenkisestä kaaviokuvasta.

Lähikuva Pajeron konsolista

Pajeron mittaristo

Koska taivas ei tarjoile sen paremmin upottavaa hankea kuin alijäähtynyttä tihkuakaan, pääsevät ajo-ominaisuudet testiin ihmisen muokkaamissa olosuhteissa. Tiukka ote takkapuu-vaihdekepin rinnalla sijaitsevasta aluevaihtajasta ja säädin nopealle maastoajolle. Keula kääntyy kohti rakennustyömaata, jonka kuopissa ja sorarinteissä Mitsubishi liikkuu nurkuamatta. Pitkä mallihistoria ei ole kenttätoiminnassa rasite.

Pajero kurvaa koeajossa

Pajero mäessä

Vuosimallin 2015 Pajero on mallin neljännen, vuonna 2006 esitellyn sukupolven ajantasaistettu painos. Nelossukupolvi puolestaan perustuu laajalti vuonna 1999 esiteltyyn edeltäjäänsä. Malli-ikä näkyy muotoilussa ja tietyissä teknisissä ratkaisuissa, mutta auton ydinosaaminen on kunnossa.

Pajeron korkeusmittari

Koeajo lähestyy loppuaan ja Mitsubishi rullaa maantiellä kohti Espoota ja Deltan liikettä. On yhteenvedon aika. Millaista autoilijaa perinteitä kunnioittava maasturi puhuttelee? Ainakin yrittäjää, rakentajaa tai eränkävijää.  Kyseessä on vakavasti otettava kulkuneuvo tositoimiin. Pajerolla voi vetää suuria taakkoja, kuljettaa reilun kokoista kuormaa ja kulkea hankalassakin maastossa. Ajopuuhat tapahtuvat nykyaikaisten mukavuusvarusteiden tukemana ja sisätilat mukautuvat hyvin myös isomman perheen käyttöön.

Pajeron takaluukku

Käyttötarkoituksesta riippumatta, perinteisten hyveiden ja muotoilun ystävä saa jälleenmyyjältä avaimet taskuunsa vajaalla 64000 eurolla. Hinta sisältää lähes kaiken mahdollisen; lisävarusteluettelo koostuu lähinnä metalliväristä, navigoinnista ja perävaunusarjasta.

Pajero on erittäin hyvin varusteltu, navigaattori ja Rockford audiojärjestelmä

Pajero edestä koeajon jälkeen

Jussi Halli

Jussi Halli on tullut tunnetuksi suomalaisille MTV:n ”Ajoneuvos” -ohjelman hostina ja Radio Novan liikenneohjelman äänenä. Hän on koeajanut valtavan määrän erilaisia kulkuneuvoja kääpiöautoista panssarivaunuun. Siviilissä Halli ajaa nelivetoisella saksalaisella perheautolla ja kehittää sähköistä liiketoimintaa.

www.twitter.com/jussihalli