Deltan merkit esillä Genevessä

Kia, Mitsubishi, Mazda, BMW sekä Opel olivat vahvasti esillä Geneven autonäyttelyssä.

 

Kia-mallisto esillä Genevessä

– Euroopassa esiteltävä Stinger Kia-malliston uusi lippulaiva

– Kolmannen sukupolven Picanto tarjoaa tyyliä, tilaa ja teknologiaa

– Suosituista Nirosta ja Optima Sportswagonista ladattavat hybridiversiot

Kia esitteli Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä neljä uutta automallia. Stinger on Kian täysin uusi urheilullinen sedan, joka teki ensiesiintymisensä yleisölle Euroopassa. Stingerin rinnalla nähdään myös uusi, kolmannen sukupolven Kia Picanto. Kian kaksi muuta tulevaa uutuutta ovat edistyksellisellä voimalinjateknologialla varustetut, ladattavat Niro Plug-in Hybrid ja Optima Sportswagon Plug-in Hybrid -mallit.

 

Upea Kia Stinger – aito gran turismo

Kia esitteli täysin uuden Stingerin tammikuusssa 2017 Detroitin autonäyttelyssä. Nyt tämä aito gran turismo saapuu Euroopan ensiesittelyyn Geneveen.

Stinger on Kian 5-paikkainen urheilullinen sedan, joka tulee olemaan Kian kaikkien aikojen suorituskykyisin tuotantomalli. Ylellinen Stinger on samalla Kian uusi lippulaiva Euroopan markkinoille. Näyttävä Stinger on suunniteltu gran turismo -perinteitä kunnioittaen. Siinä yhdistyvät upean muotoilun lisäksi korkealaatuiset sisätilat ja nautinnollinen ajettavuus. Stinger on vuosien suunnittelun ja kehitystyön tulos. Se on vuonna 2011 esitellystä GT-konseptimallista jalostettu auto.

Eurooppaan Stinger saapuu kolmena eri moottoriversiona: 2-litraisena bensiiniturbona (255 hv & 353 Nm), 2,2-litraisena dieselmoottorina (200 hv & 440 Nm) ja 3,3-litraisena tuplaturbo V6 -bensiinimoottorilla. Tämä 3,3-litrainen V6-moottori tuottaa tehoa 370 hevosvoimaa ja vääntöä 510 Nm. Auto kiihtyy 0-100 km/h 5,1 sekunnissa tehden siitä nopeimmin kiihtyvän ja tehokkaimman Kian koskaan valmistaman auton. Kuljettajalla on valittavanaan viisi eri ajotilaa, joista hän voi muokata mieleisensä.

Stinger on saatavana joko taka- tai nelivetoisina versioina. Auton voimalinja on varustettu Kian uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.

Kia Stinger saapuu Euroopassa myyntiin vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä.

 

Kia Picanto – tyyliä ja tilaa

Täysin uusi Kia Picanto on Geneven autonäyttelyssä maailman ensiesittelyssä. Kolmannen sukupolven Picanto tuo A-segmenttiin nuorekasta ja energistä luonnetta. Auto erottuu itsevarmalla muotoilulla ja upeilla sisätiloillaan. Uusi Picanto tarjoaa asiakkaille runsaasti yksilöintimahdollisuuksia. Picanto on myös luokkansa monikäyttöisin auto. Sen 255 litran tavaratila on segmenttinsä suurin.

Uutena voimanlähteenä Picantoon tulee saataville Kian kolmisylinterinen 1.0 T-GDI -bensiinimoottori. 100-hevosvoimanen moottori on Picanton tehokkain voimanlähde koskaan. Samalla se on ensimmäinen turboahdettu moottori Picanto-mallistoon.

Uusi Picanto suunniteltiin yhteistyössä Kian design-keskuksissa Saksassa ja Koreassa. Muotoilijat saivat tehtäväkseen luoda innovatiivisen, rohkean ja hauskan

kaupunkiauton. Tuloksena on luokkansa vetovoimaisin auto, jonka vaikuttavuutta lisäävät korin rohkeat linjat. Uuteen Picantoon tulee ensi kertaa tarjolle myös urheilullinen GT Line -varustetaso.

Kian suunnittelijat ovat luoneet uuden Picanton sisätiloihin modernin ja hienostuneen ilmeen. Muotoilu korostaa matkustamon leveyttä. Kojelaudan keskellä on uusi ”kelluva” informaatio- ja viihdejärjestelmä 7” kosketusnäytöllä. Picanton kosketusnäyttöön on saatavilla älypuhelinten integroimista varten Android Auto™- ja Apple CarPlay™ -palvelut. Uuteen Picantoon on tarjolla myös langaton matkapuhelimen latausmahdollisuus, joka sijaitsee auton keksikonsolissa.

Uusi Picanto tarjoaa nautittavaa ajettavuutta ja käsiteltävyyttä edeltäjänsä tavoin. Autoon on tehty useita parannuksia, jotka ovat kohentaneet ajovakautta ja ohjaustuntumaa. Uutena turvallisuusvarusteena Picantossa on automaattinen hätäjarrutustoiminto

Kolmannen sukupolven Kia Picanto lanseerataan Euroopassa keväällä 2017.

 

Taloudellinen Niro Plug-in Hybrid

Genevessä esiteltävä ladattava Kia Niro Plug-in Hybrid yhdistää crossoverin monikäyttöisyyden ja vetovoimaisen muotoilun maksimaalisen polttoainetehokkuuteen sen kehittyneen hybridivoimalinjan avulla. Niro on ensimmäinen auto, joka hyödyntää kahta

merkittävää suuntausta markkinoilla: ladattavien hybridiautojen myynnin lisääntymistä ja kompaktien crossovereiden menestystä. Viime syksynä lanseerattu Niro-hybridi on ollut Suomessa myyntimenestys.

Kia Niro Plug-in Hybridin voimalinjana on Kian taloudellinen 1.6 GDI-bensiinimoottori (105 hv), jonka parina on sähkömoottori ja 8,9 kWh:n litium-ioniakku. Hybridijärjestelmän  kokonaisteho on 141 hv ja vääntö 265 Nm. Kia tavoittelee Niro Plug-in Hybridille alle 30 g/km yhdistettyjä CO2-päästöjä ja yli 55 kilometrin toimintamatkaa sähköajossa.

Niron ladattavalla voimalinjalla on minimaaliset vaikutukset auton tiloihin. Akusto on sijoitettu 324 litran (VDA) tavaratilan alle ja auton takapenkkien taakse. Niron tilavaan matkustamoon modernilla hybridivoimalinjalla ei ole vaikutusta. Niron monikäyttöisyyttä lisää 1300 kilon vetokyky.

Niro Plug-in Hybrid on varustettu älykkäällä Eco Driving Assistant System (Eco DAS) -järjestelmällä, joka opastaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin. Eco DAS sisältää kaksi eri ominaisuutta. Coasting Guide Control kertoo auton navigointijärjestelmää hyödyntämällä, milloin kuljettajan kannattaa rullata tai jarruttaa risteykseen. Predictive Energy Control (PEC) puolestaan hyödyntää reitin korkeustietoja, jotta järjestelmä osaa varata sähköenergiaa pidempään nousuun.

Kia Niro Plug-in Hybrid saapuu Eurooppaan ensi syksynä.

 

Monikäyttöinen Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Kia esittelee Niron rinnalla Genevessä myös toisen auton, Optima Sportswagon Plug-in Hybridin, joka on varustettu kehittyneellä hybriditeknologialla. Optima Sportswagon Plug-in Hybrid yhdistää tilavan farmarin monikäyttöisyyden ja taloudellisen hybridivoimalinjan. Optima Sportswagon hyödyntää samaa hybridivoimalinjaa kuin viime syksynä esitelty Optima Plug-In Hybrid sedan. Uusi Optima Sportswagon Plug-in Hybrid on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoille tarjoten maksimaalista käytettävyyttä. Optima Sportswagon Plug-in Hybridin tavaratila on 440 litraa (VDA) ollen 110 litraa suurempi kuin Optima Plug in Hybrid sedanissa.

Optima Sportswagon Plug-in Hybridin voimalinjana on Kian taloudellinen 2.0 GDI -bensiinimoottori, 50 kW:n sähkömoottori ja 11,26 kWh:n litium-ioniakku. Hybridijärjestelmän yhteisteho on 205 hv ja vääntö on 375 Nm. Kia tavoittelee Optima Sportswagonille vain 34g/km yhdistettyjä CO2-päästöjä ja yli 60 kilometrin toimintamatkaa sähköajossa. Auton alhaiset käyttökustannukset ja monikäyttöisyys vetoavat niin yksityis- kuin yritysautoilijoihin.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid on varustettu 8” kosketusnäytöllä. Autoon on saatavilla Android Auto™ ja Apple CarPlay™ -järjestelmät, jotka mahdollistavat puhelimen sovellusten ja toimintojen käytön auton kosketusnäytön kautta. Tom-Tom-palvelulla varustettu navigointijärjestelmä puolestaan tarjoaa muun muassa reaaliaikaisia liikennetietoja kuljettajalle. Optima Sportswagon Plug-in Hybrid -malliin on saatavana useita turvallisuutta parantavia varusteita.

Optima Sportswagon Plug-In Hybrid saapuu Eurooppaan syksyllä 2017.

 

Mitsubishi – Eclipse Cross

Eclipse Cross täydentää Mitsubishin mallistoa ASX:n, Outlanderin ja Outlander PHEV:n rinnalla. Samalla se vahvistaa Mitsubishin asemaa suosittujen crossover- ja SUV-mallien valmistajana Euroopassa. Eclipse Cross yhdistää coupémaisen tyylikkyyden Mitsubishin dynaamiseen SUV-mallien muotoilukieleen. Auto tarjoaa japanilaista laatua, joka on aistittavissa erityisesti sisätilojen materiaaleissa. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota matkustajien viihtyvyyteen. Eclipse Crossin 4405 mm pituus mahdollistaa hyvät tilat myös takapenkkiläisille. Mukavuutta lisää takapenkin selkänojan kallistuksensäätö. Lisäksi 60:40-suhteessa kääntyvässä takaistuimessa on 200 mm etäisyydensäätömahdollisuus.  

Uuden Eclipse Crossin muotoilussa erottuu rohkea vyötärölinja ja korin voimakkaat pokkaukset. Auton coupémainen takaosa puolestaan korostaa mallin urheilullisuutta. Mallin tunnuspiirteenä on Mitsubishin Dynamic Shield -keulailme, joka symboloi Mitsubishin kaupunkimaastureiden toiminnallisuutta ja luontaista turvallisuutta. Eclipse Crossin keulassa on näyttävät sumuvalot, jotka on sijoitettu etulokasuojien yhteyteen. Auton takaprofiilia puolestaan korostavat kaksiosaiset LED-jarruvalot. Lyhyt takaylitys ja alleajosuojat edessä ja takana lisäävät Eclipse Crossin vaikuttavuutta. 

Auton sisäilme on hienostunut, mutta samalla urheilullinen. Modernia ohjaamoa hallitsee kosketusnäyttö, johon on saatavilla älypuhelimen integroimista varten Android Auto™- ja Apple CarPlay™ -palvelut. Kosketusnäytön toimintoja ohjataan keskikonsoliin sijoitetulla valitsimella ilman, että kuljettajan täytyy vaihtaa ajoasentoa. Kuljettajalla on käytössään myös Head Up Display -tuulilasinäyttö.

Eclipse Cross käyttää elektronisesti säädettyä Mitsubishin nelivetojärjestelmää, joka mahdollistaa optimaalisen pidon haastavissakin olosuhteissa. Jäykempi kori ja jousitukseen tehdyt uudistukset tarjoavat nautinnollista ajettavuutta ja erinomaista ajonvakautta.

Eclipse Cross on saatavana kahdella uudella voimalinjalla. Uusi 1,5-litrainen bensiiniturbomoottori on varustettu 6-portaisella manuaalivaihteistolla tai CVT-automaatilla. Uudistetun 2,2-litraisen turbodieselin parina on uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Eclipse Cross valmistetaan Japanissa. Mitsubishi myöntää kaikkiin uusiin autoihin 5 vuoden takuun ainoana japanilaisena automerkkinä.

Mitsubishi Eclipse Cross

Pituus x leveys x korkeus (mm)

4405x1805x1685

Akseliväli (mm)

2670

Raideleveys (mm)

1545 / 1545

Moottori & vaihteisto

1,5L bensiiniturbo / CVT / 6 MT

 

2,2L turbodiesel / 8 AT

 

BMW 5-sarjan Touring

BMW 5-sarjan sedanin uudistuttua myös BMW 5-sarjan Touring uudistuu täysin. Uudessa BMW:n 5-sarjan Touringissa eli farmarimallissa on tavaratilaa 570 litraa. Edelliseen malliin verrattuna mm. kantavuus kasvaa.

 

Uusi Mazda CX-5

  • Suositun Mazda CX-5:n seuraava sukupolvi on entistäkin tyylikkäämpi, turvallisempi, urheilullisempi ja nautittavampi ajaa
  • Uudessa CX-5:ssä Mazdan Jinba Ittai* filosofia on viety pidemmälle kuin koskaan
  • Esillä uusi syvänpunainen Soul Red Crystal –premium metalliväri

Täysin uuden CX-5:n perustana ovat samat vahvuudet, joiden ansiosta sen edeltäjästä sukeutui Mazdan myydyin automalli Euroopassa. Ensimmäisen CX-5-sukupolven Jinba Ittai luonnetta on kehitetty entisestään G-Vectoring järjestelmän avulla. Mazda haluaa, että myös matkustajat pääsevät paremmin osallisiksi ihmiskeskeisestä filosofiasta, joka pohjautuu kuljettajan ja auton saumattomaan vuorovaikutukseen. Sisätilat ovat entistä hienostuneemmat, materiaalivalintoihin ja intuitiiviseen käytettävyyteen on kiinnitetty entistä suurempi huomio. Ergonomiaan ja mukavuuteen on panostettu kokonaisvaltaisesti: autossa on muun muassa uusi tuulilasiin heijastava HUD näyttö, väsymystä ehkäisevät istuimet ja merkittävästi parantunut äänieristys.

Myös ajo-ominaisuudet ovat omaa luokkaansa alustan ja voimalinjan parannusten ansiosta. Uuden, ajoa vakauttavan G-Vectoring Control (GVC) järjestelmän ohella uutuusmallista löytyvät kaikki muutkin Mazdan aktiivisen turvallisuuden innovaatiot. Entistä matalampi kattolinja ja minimalistinen muotoilu antavat uudelle CX-5:lle urheilullisen ja hiotun ilmeen. Uusi, jalokivimäisen läpikuultava Soul Red Crystal koriväri korostaa tätä vaikutelmaa erityisen hyvin.

Mallivuoden 2017 täysin uusi CX-5 rantautuu Suomeen alkukesästä.