Kia Optima Plug-in Hybrid – sähköllä jopa 54 km!

Täysin uusi Kia Optima Plug-in Hybrid, Kian ensimmäinen ladattava hybridiauto, esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Innovatiivinen ladattava hybridivoimalinja on merkittävä lisä Optima-mallistossa ja Kian vähäpäästöisten autojen laajentuvassa valikoimassa.

Täysin uusi ladattava Optima Plug-in Hybrid tarjoaa paremman akkukapasiteetin ja toimintamatkan kuin aikaisemmat Optima Hybrid -mallit. Uuden Optima Plug-in Hybrid -mallin toimintamatka sähköajossa on 54 km, jolloin ajon aikaiset CO2-päästöt ovat nolla. Sujuvan matkanteon takaa 2.0 GDI -bensamoottori. Kia tavoittelee Optima Plug-in Hybrid -mallille 37 g/km yhdistettyjä CO2-päästöjä. Tämä varmistaa alhaiset kokonaiskäyttökustannukset yksityis- ja yritysautoilijoille.

”Uusi kehittynyt Plug-in Hybrid -voimalinja tekee Optimasta erityisen houkuttelevan niin yksityis- kuin yritysautoilijoillekin. Autossa yhdistyvät upea muotoilu, ajettavuus ja alhaiset käyttökustannukset”, sanoo Kian Euroopan johtaja Michael Cole.

Täysin uuteen Optima Plug-in Hybrid -malliin tulee tarjolle innovatiivisia varusteita, jotka maksivoivat turvallisuuden ja moottorin suorituskyvyn. Optima Plug-in Hybridin voimalinja käyttää Kian nelisylinteristä 2.0 GDI -bensiinimoottoria, joka tuottaa tehoa 156 hv ja vääntöä 189 Nm. Bensiinimoottori on yhdistetty sähkömoottoriin. Voimalinjan kokonaisteho on 205 hv (6000 rpm) sähkömoottorin antaessa välittömän vasteen kaasupoljinta painettaessa. Sähkömoottori lisää ladattavan hybridin kokonaisvääntömomentin 375 Nm:iin (2300 rpm). Voima välitetään tiehen pehmeästi vaihtavan 6-vaihteisen automaattivaihteiston välityksellä. 50 kW:n sähkömoottori korvaa automaattivaihteiston perinteisen momentinmuuntimen.

Optima Plug-in Hybrid on varustettu 9,8 kWh:n litium-ioniakulla, joka on sijoitettu auton takapenkkien taakse. Kuljettaja pystyy valitsemaan Optimassa kahden eri ajotilan HEV (Hybrid Electric Vehicle) ja Charge Mode väliltä. HEV-ajotila priorisoi sähkömoottorin käyttöä varaustilan sen mahdollistaessa. Charge Mode puolestaan varmistaa akuston lataamisen polttomoottorin avulla maksimoiden täyden tehon.

Kia Optima Plug-in Hybrid on varustettu teknologialla, joka säästää akustoa ja opastaa kuljettajaa tehokkaampaan lataamiseen. Auto pystyy hyödyntämään entistä tehokkaammin jarrutusenergian talteenoton. Coasting Guide Control -järjestelmä (CGC) puolestaan auttaa kuljettajaa ennakoimaan liikenteessä sähköenergiaa säästäen.

Optima Plug-in Hybrid -mallin tunnistaa selvästi Optima-malliston jäseneksi. Sen hybridiominaisuuksia korostaa aktiviinen etumaski, jonka ollessa toiminnassa auton ilmanvastuskerroin on 0.25 Cd (Optima sedan Cd 0.27).

Optima Plug-in Hybrid -malliin on saatavilla Android Auto™ ja Apple CarPlay™ -järjestelmät, jotka mahdollistavat puhelimen sovellusten ja toimintojen käytön auton kosketusnäytön kautta. Autossa on 8” kosketusnäyttö Kian uusimalla navigointijärjestelmällä (AVN). Tom-Tom-palvelulla varustettu navigointijärjestelmä tarjoaa muun muassa reaalitaikaisia liikenne- ja säätietoja kuljettajalle.

Täysin uuteen Optima Plug-in Hybrid on saatavana Kian uusimpia turvallisuutta parantavia varusteita. Näitä ovat mukautuva vakionopeudensäädin (SCC), automaattinen hätäjarrutus (AEB), kaistavahtijärjestelmä (LKAS), kaukovaloavustin (HBA), nopeusmerkkien tunnistusjärjestelmä (SLIF), kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä (BSD) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCTA).

Uusi Optima Plug-in Hybrid lanseerataan Suomessa lokakuussa.