Autoalan kehitys tulevaisuudessa

Autoalan tulevaisuuden näkymät jännittävät, sillä peli on muuttumassa oleellisesti. Sähkömoottorit kehittyvät ja yleistyvät, autojen itseohjautuvuus kehittyy jatkuvasti ja autokauppa on digitalisoitumassa. Jo yksi näistä asioista muuttaa pelin luonnetta, mutta kaikki kolme muuttavat pelikirjaa oleellisesti.

 

Sähköautot ovat tulleet Teslan myötä markkinoille ryminällä. Edullinen ostohinta ja alentuneet polttoainekustannukset saavat monet vaihtamaan perinteisistä bensiini- ja dieselmoottoreista hybrideihin ja sähköautoihin. Valtiotasolla sähköautojen yleistymiseen vaikuttaa päästövero, joka on sähköautoissa pienempi, mikä taas madaltaa autojen ostohintaa merkittävästi.

Kuitenkin eniten peliä autokauppojen näkökulmasta muuttaa autojen teknologinen kehitys ja autokaupan, liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen digitalisoituminen. BMW Group julkaisi Next 100 Years –konseptiauton alkuvuodesta ja kertoi avoimesti tulevaisuuden visioistaan autoilun saralla. Erityisesti auton integraatio palveluihin ja autopilotti tuovat sekä haasteita, että mahdollisuuksia liiketoimintaan.

Kuvitellaan hetki, että autosi osaisi jo nyt ajaa itse paikasta A paikkaan B. Autosi tietokoneesta voisit ladata Delta Huolto –sovelluksen ja voisit esimerkiksi työpaikkasi pihaan päästessäsi lähettää auton käymään huollossa omatoimisesti. Auto ajaisi itse itsensä huoltoon ja huollon ollessa valmis auto ajaisi takaisin työpaikan pihaan täysin huollettuna ja huolto veloitettuna valitsemallasi maksutavalla.

Tämä ei vielä ole mahdollista, mutta jo tänään pääsemme melko lähelle. Delta Auto aloitti huhtikuussa kokeilun, jossa asiakas pystyy varaamaan autolleen OmaKuski-noutopalvelun huoltoa varten. Auto noudetaan sovitusta paikasta ja palautetaan huollettuna sovittuun paikkaan. Maksu suoritetaan toimitettavalla laskulla. Palvelu on ottanut hyvin tuulta alleen ja helpottaa etenkin kiireisen ihmisen arkea. Palveluun voit tutustua tarkemmin osoitteessa https://www.delta.fi/ajankohtaista/huollon-noutopalvelu/

 

Digitalisaatio on jo täällä

Autokaupankin rakenne on selkeästi muuttumassa. Autoja tutkitaan yhä useammin netistä käsin ennen varsinaista koeajoa, joten myös autojen jälleenmyyjien ja maahantuojien pitää pystyä palvelemaan asiakkaita digitaalisesti.

Tällä hetkellä markkinoilla on monenlaista liiketoimintamallia; on perinteisiä autokauppoja, joilla juuri ja juuri näkyy netissä puhelinnumero ja on olemassa autokauppoja, joilla ei enää ole ollenkaan fyysisiä autokauppoja vaan koeajokin varataan jo netin välityksellä. On selvää, että tulevaisuudessa tullaan asiakaskokemusta siirtämään yhä enemmän nettiin, mutta sen on tapahduttava asiakkaan ehdoilla.

Prosesseja digitalisoidessa pitää ottaa huomioon, että analogisesta maailmasta tulevat toimintamallit eivät aina toimi sellaisinaan digitaalisesti, vaan prosesseja täytyy muuttaa uuteen ympäristöön sopiviksi.

 

Teksti: Ari Lamminen
Artikkelikuva: BMW NEXT 100 YEARS